25 januari 2015

Doggy Bag (restorestje) tegen voedselverspilling

http://www.doggybag.nu

Uit onderzoek van Natuur & Milieu blijkt dat 80% van de Nederlanders nooit overgebleven eten uit restaurants naar huis meeneemt. Schaamte (55%) en onbekendheid (53%) met de doggy bag spelen een grote rol. Terwijl 78% wel een hekel heeft aan voedselverspilling! Daarom start Natuur & Milieu de doggy bag-campagne. Een campagne die mensen bewust moet maken van het vele voedsel wat vanaf de borden wordt weggegooid. We doorbreken het taboe rondom het vragen en aanbieden van een doggy bag. En willen zo de 50 miljoen (!) kilo voedsel wat jaarlijks in de horeca wordt verspild, terugdringen. Want, er is altijd een reden om een doggy bag te vragen! De doggybag past uitstekend bij de Nederlandse cultuur. 68% is opgevoed met de regel dat je je bord moet leegeten, blijkt uit het onderzoek. Voor restaurants die een doggybag aanbieden, valt er een wereld te winnen:
 - 62% van de gasten neemt graag eten mee naar huis indien dit wordt aangeboden.
 - 16% betaalt zelfs graag iets extra's als ze het eten in een pakketje als maaltijd voor de volgende dag meekrijgen.
 - 30% gaat eerder naar een restaurant dat iets doet tegen voedselverspilling.

22/01/15 : Test-Aankoop en Stad Gent introduceren "restorestjes"
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150122_01487829 
http://www.gentklimaatstad.be/restorestje