27 maart 2015

Leerlingen leren afval sorteren, maar gedragen zich er niet naar


Milieulessen op school lijken hun doel te missen. Ze resulteren veeleer in meer kennis over de natuur dan in milieuvriendelijk gedrag buiten de klas. Dat blijkt uit een opvallend onderzoek van de onderzoeksgroep Edubron (Universiteit Antwerpen) bij meer dan 3.000 leerlingen en leerkrachten.
‘Ook al leren leerlingen over hoe ze afval moeten sorteren, of hoe ze hun energie- en waterverbruik naar beneden kunnen krijgen, toch gedragen ze er zich niet naar’, zeggen professor Peter Van Petegem en onderzoeker Jelle Boeve-de Pauw. 101 Vlaamse scholen waren bij het onderzoek betrokken.
De helft van de middelbare scholieren vindt dat ‘mensen zich te veel zorgen maken over vervuiling’. Slechts een op de twee voelt zich ‘verwant met planten en dieren’ en maar de helft is van oordeel dat de ‘natuur een gemeenschap is waarvan hij deel uitmaakt’.
https://www.uantwerpen.be/nl/onderzoeksgroep/edub/onderwijs/
http://www.mosvlaanderen.be