27 oktober 2015

Grootwarenhuizen verkopen "lelijke" groenten en fruit

Fruit en groenten met deuken en uitstulpingen zijn niet populair in de supermarkt. Behalve in de Franse Intermarché, die een reclamecampagne begon om de de Bizarre Aardappel, de Afschuwelijke Sinaasappel, De Mislukte Citroen en De Misvormde Aubergine in ere te herstellen.
https://www.youtube.com/watch?v=lMARwAXmn_0

http://lareclame.fr/101419-legumes-moches-intermarche

In het kader van het Europese jaar tegen voedselverspilling begon Intermarché met een ludieke actie, die een groot succes werd. Minder mooie stukken fruit en groenten werden opgehaald bij de groothandels en in de supermarkt verkocht aan 30% van de gewone prijs.
Op de etiketten stond ook duidelijk dat het ging om fruit en groenten die 'moche', lelijk, zijn. De lelijke stukken raakten uitverkocht en de supermarkt kreeg 24% nieuwe klanten. Ondertussen besloten ook concurrenten Auchan en Monoprix met vergelijkbare initiatieven te komen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140709_01172827

In Nederland starten Ekoplaza en Albert Hein met aanbieden van misvormde groente en fruit.

In België start Delhaise vanaf zomer 2015 met proefproject in 16 winkels : St.-Kruis Brugge, St.-Michiels Brugge, Eeklo, Waasland Sint-Niklaas, Wilrijk, Mechelen, Overijse, Wezembeek, Flagey Brussel, Boondael Brussel, Fort Jaco Brussel, De Fré Brussel, Waterloo, Genval, Doornik en Jambes.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150729_01796029

Blogarchief > 4000 artikels