31 december 2015

La Ruche qui dit QUI / Boeren & Buren

http://www.boerenenburen.be

https://www.laruchequiditoui.fr/fr

Het Franse winkelconcept "La Ruche qui dit Oui" combineert online shoppen met een lokale pop-up boerenmarkt.
Het korte keteninitiatief is al razend populair in thuisland Frankrijk. In Wallonië en Brussel zijn er reeds initiatieven en sedert december 2014 is er ook een initiatief in Tour&Taxis met vooral Vlaamse telers. Hoog tijd om dus even uit te leggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.

Het concept is simpel: de oprichter van een 'ruche' (= bijenkorf) verzamelt consumenten uit zijn buurt die in groep verse landbouwproducten willen aankopen. Tegelijkertijd verzamelt hij ook genoeg lokale producenten die via de korte keten hun producten willen verkopen. De leden van beide groepen registreren zich op de bijbehorende website en worden deel van dezelfde korte ketencommunity.
Vervolgens kan elke producent via het online platform aankondigen vanaf welke minimumhoeveelheid hij zal leveren op het wekelijks verkoopmoment in de ruche. Elke consument kan dan op zijn beurt laten weten welke hoeveelheid hij aankoopt. Als alle consumenten samen de minimumhoeveelheid aankopen, gaat de koop door. De bijenkorf zegt dan letterlijk 'oui' tegen de producent.